I många företag - och i många familjer - både gnälls det och skylls ifrån sig. Det uppstår frustration, irritation och det klagas. Kanske känner du igen dig?
Ofta är det för att chefen eller föräldern har bestämt och talat om hur det ska vara och hur saker ska göras. Denne kontrollerar sedan att det går rätt till. Berömmer om man 'sköter sig' och kritiserar om man inte gör det. Som medarbetare - eller familjemedlem - kanske jag inte alltid håller med om det sätt någon bestämt att jag ska vara, hur jag ska göra. Jag kan ha egna idéer om vad som behövs för att uppnå målen. Varför inte ta tillvara på dem?
I ett företag är det självklart ledningen som sätter vision, mål och kärnvärden. I familjen kan man med fördel göra det tillsammans. Spelregler kan man däremot med fördel låta ALLA medarbetare/medlemmar vara med att sätta! Utnyttja allas kunskap och engagemang.
Om jag fått möjlighet att vara med och bestämma vilka spelregler som gäller och hur samspel ska ske - på min arbetsplats, i min familj - är sannolikheten många gånger större att jag också tar ansvar för att leverera på dem. När alla levererar på det överenskomna, då undviker vi frustration, gnäll och känslan av att inte betyda något. Vi skapar istället ansvarskänsla, harmoni och känslan av att vara betydelsefull. Både i företag - och i familjen!
Mitt jobb är att hjälpa företag skapa delaktighet och skapa gemensamma spelregler. Det ger starka resultat. Samma metoder kan med stor framgång användas för att bygga ansvarskänsla och harmoni i din familj! Hur kan du läsa i boken Kitchen Table Management!