
Önskar du dig en harmonisk familj i julklapp?
’Snälla barn’ sa min styvfar varje år att han önskade sig i julklapp. Det var nog lite skämtsamt sagt, men när man tänker på det
Upptäck Ingela Nordenhavs tankar, råd och inspiration för bättre samarbete, familjeliv och personlig utveckling. Håll dig uppdaterad och hitta verktyg som gör skillnad i vardagen.

’Snälla barn’ sa min styvfar varje år att han önskade sig i julklapp. Det var nog lite skämtsamt sagt, men när man tänker på det

Lösningen finns! Och det bästa, verktygen är enkla och konkreta. Kitchen Table Management är inte bara en teori, inte bara ytterligare vad du borde göra

Hur skapar man commitment? Såhär svarar Chat-GPT: Att skapa commitment handlar om att bygga en stark känsla av engagemang och ansvar, oavsett om det gäller

Det var vad en av mina söner sa. Jag bad honom köra sin bror till skolan och han sa ett självklart Ja direkt. Utan att

I många företag – och i många familjer – både gnälls det och skylls ifrån sig. Det uppstår frustration, irritation och det klagas. Kanske känner

Så ska Astrid Lindgren ha uttryckt det. Jag håller med. Som chef är det vanligt att tänka att man ska sköta det mesta i sin

För att bli uppfattad på ett visst sätt behöver du agera på ett visst sätt. Det gäller både bolag, föreningar, familjer och privatpersoner. Det duger inte att

Varumärken känner vi alla till och förhåller oss till varje dag. När man säger varumärke tänker de flesta på företag. På produkter och tjänster. Men

Vi som företagsledare och chefer vill skapa företag där människor trivs, kan utvecklas, känner sig värdefulla och bidrar med sitt bästa. På samma sätt vill
Upptäck Ingela Nordenhavs tankar, råd och inspiration för bättre samarbete, familjeliv och personlig utveckling. Håll dig uppdaterad och hitta verktyg som gör skillnad i vardagen.
Vi som företagsledare och chefer vill skapa företag där människor trivs, kan utvecklas, känner sig värdefulla och bidrar med sitt bästa. På samma sätt vill vi som föräldrar skapa familjer där människor trivs, kan utvecklas, känner sig värdefulla och bidrar med sitt bästa, eller hur?
Varumärken känner vi alla till och förhåller oss till varje dag. När man säger varumärke tänker de flesta på företag. På produkter och tjänster. Men varumärken består av mycket mer än en produkt eller tjänst. Det består av känslor, attityder, bemötande, agerande och intryck. Det kan vara hur välkomnad man känner sig, hur en kundmottagare anstränger sig för att hjälpa till eller om man möts av ett leende när man kommer till kassan.
Det var vad en av mina söner sa. Jag bad honom köra sin bror till skolan och han sa ett självklart Ja direkt. Utan att ifrågasätta, sucka, himla med ögonen eller komma med anledningar till varför inte eller en bortförklaring. Det kändes så skönt, inte bara att få hjälpen, utan att slippa lägga energi på att övertala, övertyga, locka eller hota sig till något. Att slippa den negativa känslan det lämnar, även om man får den hjälpen man ber om.
Så ska Astrid Lindgren ha uttryckt det. Jag håller med. Som chef är det vanligt att tänka att man ska sköta det mesta i sin grupp. Målsättningar, arbetssätt, hur man skapar resultat, trivselaktiviteter mm. Som förälder är det lätt att tro att du ska stå för det mesta i hur familjen ska fungera. Sätta gränser, regler, hur saker ska göras, vad som är ok och inte mm. Ungefär samma roll men i olika sammanhang.
I många företag - och i många familjer - både gnälls det och skylls ifrån sig. Det uppstår frustration, irritation och det klagas. Kanske känner du igen dig? Ofta är det för att chefen eller föräldern har bestämt och talat om hur det ska vara och hur saker ska göras. Denne kontrollerar sedan att det går rätt till. Berömmer om man 'sköter sig' och kritiserar om man inte gör det.
Det var vad en av mina söner sa. Jag bad honom köra sin bror till skolan och han sa ett självklart Ja direkt. Utan att ifrågasätta, sucka, himla med ögonen eller komma med anledningar till varför inte eller en bortförklaring. Det kändes så skönt. Inte bara att få hjälpen, utan att slippa lägga energi på att övertala, övertyga, locka eller hota sig till något. Att slippa den negativa känslan det lämnar, även om man får den hjälpen man ber om.