Du kan inte vara någon du inte är, men du kan bli den du vill vara

För att bli uppfattad på ett visst sätt behöver du agera på ett visst sätt. Det gäller både bolag, föreningar, familjer och privatpersoner. Det duger inte att säga att du är hälsosam om du aldrig motionerar och bara äter pizza. Det räcker inte med att säga att du är ambitiös om du tillbringar dina dagar på sofflocket. Du blir inte trovärdig när du säger en sak och agerar på ett annat sätt. Du kan inte vara någon du inte är. Bolaget kan inte bli uppfattat som något de inte levererar på. Inte i det långa loppet.

Men företag lyckas inte alltid leverera på vad de påstår. Det finns stunder då jag inte lyckas leva upp till den jag vill vara. Men de är otroligt mycket färre idag än när jag var yngre. Jag är övertygad om att det till stor del beror på att vi jobbar aktivt med vår familjevision.

På samma sätt som ett bolag har en vision, har vi det. I den har vi gemensamt valt de värderingar som är viktiga för oss. Kärnvärden kallas det i bolag. De säger hur man vill vara med varandra och hur man vill uppfattas av andra. Våra ord är: Kärlek, Intresse, Medvetenhet, Engagemang.

För att det inte bara ska bli några ord som man knappt kommer ihåg, för att de ska betyda något på riktigt, då behöver man ta ansvar för att agera i den riktningen. Därför har vi i min familj, precis som smarta bolag gör, kommit överens om ett antal förhållningssätt/ageranden som leder oss i rätt. De är vår ledstjärna, vår strävan och vårt commitment -till oss själva och till varandra. Det är vår ambition, det som stöttar oss att utvecklas åt det håll vi vill.

Resan till att bli de som vi vill vara!

Det låter inte så dumt, eller hur? I boken KTM delar vi med oss av våra erfarenheter och dessutom får du enkla, konkreta tips. Med hjälp av beprövade metoder från hur bolag gör kan du själv se till att ni tillsammans utvecklar och utvecklas - i din familj!

Tillbaka till alla inlägg

Föreläsning, interim, mentorskap
eller styrelseuppdrag?

Kontakt